Daisypath Graduation tickers

Monday, December 10, 2012

Nikmat

when we want someone so badly, just ask ALLAH.

i saw this tweet recently, somehow, it makes me realized that apa sahaja yang ada di dalam muka bumi ni, adalah milik ALLAH. so, kita ni siapa nak berasa bongkak, megah dengan apa kita miliki sekarang, sebab semua bukan milik kita, bukan hak kita.

dan aku berasakan bahawa, bukan sahaja kita kena minta, tapi usaha kena ada.
macam kau nak aiskrim baskin robin, nak nasi ayam penyet (ntah kenapa aku jadikan ni contoh, mebi sebab sekarang aku tengah kebulur) weh, kau baru lepas makan roti canai. =___________________=
ok, sambung, mestilah kau kena usaha, start enjin kereta, pergi kedai terus. bukan kau duduk melagha je depan ladtop tadah tangan dengan harapan tetibe ade nasi ayam penyet dengan baskin robin kat atas meja. OK. terasa. well, itu contoh.






kriukk kriukkk, bunyik perut. drooling




kadang kadang kita kena muhasabah diri, nikmat yang kita dapat sekarang takkan kekal lama.
macam kawan, itu pun one of the nikmat yang kita dapat. tak semestinya kita kaya, dapat makan sedap sedap, ada kereta wolkswagen, terus je dinamakan nikmat. keluarga, rakan, kebahagiaan, itu semua nikmat yang Allah bagi kat kita.
cuma kita tak nampak. kita cuma dapat rasa.
well, it's not hard to say Alhamdulilah, to be grateful for what we had for all this while.

aku pun nak refleksi diri aku sendiri, dah berapa banyak benda yang berguna aku dah buat,
dah berapa dosa, maksiat aku dah buat. kita manusia kan?

memang patut kita rasa bersalah. sebab kadang kadang rasa bermegah dan bongkak memang ada dalam diri kita. walaupun kecil, kita tak perasan.


based on the experiences, kita banyak belajar. kalau kita tak buat silap, kita tak tau apa yang kita kena baiki.

selamat beramal.
sincerely, i'm just an ordinary human, and basically being a girl is not easy as you predicted.
i just want to share, to let the people know, me also doing the mistakes.
pokok pangkal, we have to back to our creator, the one and only, ALLAH.

:)

p/s: Assignment separation technique je kot yang tinggal. study week and yeayyy final. :(




No comments:

Post a Comment